DECRET 187/2010, de 23 de novembre, sobre la inspecció tècnica dels edificis d'habitatges
PREÀMBUL
L’article
137 de l’Estatut d’autonomia de Catalunya estableix la competència
exclusiva de la Generalitat en matèria d’habitatge que, entre d’altres
àmbits, inclou específicament la inspecció i el control de l’habitatge
d’acord amb les necessitats socials i d’equilibri territorial,
l’establiment de prioritats i objectius de l’activitat de foment de les
administracions públiques de Catalunya en matèria d’habitatge, la
inspecció i el control sobre la qualitat de la construcció, i la
normativa sobre conservació i manteniment dels habitatges i la seva
aplicació.
En
aquest sentit, el Pacte nacional per a l’habitatge 2007-2016, signat el
dia 8 d’octubre de 2007 entre el Govern de la Generalitat i entitats i
organitzacions relacionades amb el sector de l’habitatge de Catalunya,
preveu, en el seu repte segon, millorar les condicions del parc
d’habitatges ja existent. Per aconseguir-ho proposa, entre d’altres,
l’acció 2.4, consistent a establir el sistema d’inspecció tècnica dels
edificis, que es concreta en la mesura 111, on es preveu “l’aprovació
del decret d’instauració de la inspecció tècnica dels edificis”.
La
Llei 18/2007, de 28 de desembre, del dret a l’habitatge, configura
alhora el marc normatiu pel qual s’ha de regir aquesta matèria i,
especialment, el foment de la conservació i rehabilitació dels
habitatges i el control periòdic de l’estat dels edificis d’habitatges
com una mesura imprescindible per impedir la degradació del parc
immobiliari.
Amb
aquesta finalitat, la Llei del dret a l’habitatge estableix en el seu
article 28.3 que els continguts i la vigència de les inspeccions
tècniques dels edificis d’habitatges s’han de determinar per reglament.
Així mateix, l’article 22 preveu que, per aconseguir uns nivells
elevats de qualitat del parc immobiliari residencial, el departament
competent en matèria d’habitatge ha de promoure, entre altres
qüestions, l’establiment d’uns programes d’inspecció tècnica dels
edificis d’habitatges. En aquest sentit, la disposició addicional
desena d’aquest cos normatiu estableix que el Govern ha de determinar
els continguts i programes de la inspecció tècnica dels edificis dins
l’any posterior a la data de publicació de la Llei del dret a
l’habitatge al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya.
En
desplegament de les disposicions esmentades, aquest Decret institueix
un sistema de control periòdic de l’estat dels edificis d’habitatges i
porta en definitiva a la pràctica un procediment per verificar el deure
genèric que tenen tots els propietaris i les propietàries de conservar
i rehabilitar els immobles de manera que sempre estiguin en condicions
d’ús efectiu i adequat segons allò que preveuen la Llei del dret a
l’habitatge i la normativa d’ordenació de l’edificació, del patrimoni
cultural i arquitectònic, de protecció del medi ambient i del paisatge
i d’urbanisme. Això, sens perjudici de les millores recomanables que
puguin incorporar els propietaris i les propietàries dels immobles
relatives a la funcionalitat i la sostenibilitat, fonamentalment pel
que fa a l’eficiència energètica i l’accessibilitat dels edificis i
habitatges.
El
Decret s’estructura en tres capítols, el primer dels quals, relatiu a
les disposicions generals, conté la definició dels objectius de la
norma i el seu àmbit d’aplicació, i estableix els supòsits
d’obligatorietat determinats per la inclusió dels edificis en el
programa d’inspeccions de la Generalitat o en els programes i
ordenances locals, o quan llurs propietaris i propietàries sol·licitin
ajuts públics per a la rehabilitació.
Aquest
capítol preveu també la col·laboració en les tasques de control
periòdic dels edificis amb els col·legis o les associacions
professionals vinculats a l’edificació mitjançant la signatura dels
convenis que siguin adients.
El
capítol segon estableix la definició, el contingut i el procediment de
tramitació de l’informe tècnic resultant de la inspecció de l’edifici
d’habitatges. Aquest informe és el resultat d’una inspecció visual
realitzada per un/a tècnic/a competent segons el model contingut a
l’annex 1. En el supòsit que les deficiències comportin un risc per a
les persones, cal que el/la tècnic/a ho comuniqui de manera immediata
tant a la propietat de l’edifici com a l’ajuntament del municipi on
estigui ubicat segons el model contingut a l’annex 2. Si el/la tècnic/a
hi detecta possibles situacions anòmales amb aparença d’infrahabitatge,
ho ha de comunicar a l’Administració segons el model contingut a
l’annex 4. Finalment, cal presentar l’informe davant l’administració
competent perquè aquesta adopti la resolució que escaigui. En els casos
en què la inspecció tècnica detecti deficiències greus que siguin
esmenables, la propietat ha d’efectuar prèviament les oportunes obres
de reparació i acreditar-ne la realització davant l’administració
competent per obtenir el certificat d’aptitud.
El
capítol tercer regula la definició, el contingut i el procediment del
certificat d’aptitud dels edificis d’habitatges, que és una resolució
administrativa emesa segons el contingut de l’informe de la inspecció
tècnica i de la qualificació sobre l’estat general de l’edifici que
s’hi faci. Contindrà la qualificació d’apte quan no s’hagin detectat
deficiències en l’edifici o quan aquestes deficiències tinguin la
consideració de lleus, i serà no apte quan l’estat general de l’edifici
resulti molt greu; en aquest cas, l’administració competent pot
disposar, fins i tot, el desallotjament i la clausura de l’edifici. Pel
que fa a l’administració competent per tramitar i atorgar el certificat
d’aptitud, s’estableix que serà l’Agència de l’Habitatge de Catalunya,
creada per la Llei 13/2009, de 22 de juliol, tret d’aquells supòsits en
què l’ens local corresponent manifesti el seu interès a fer-ho; en
aquest cas, caldrà simplement que amb caràcter previ ho comuniqui a la
Generalitat de Catalunya.
Aquest
capítol tercer regula també el termini en què s’ha de notificar la
resolució administrativa, la vigència del certificat d’aptitud i la
seva extinció, i les conseqüències de l’incompliment de les obligacions
que preveu el Decret. Finalment, es preveuen ajuts als propietaris i
les propietàries d’edificis d’habitatges que tinguin dificultats
importants per assumir el cost de les inspeccions tècniques
obligatòries. Finalment, cal destacar que l’annex 3 conté el programa
d’inspeccions tècniques obligatòries de la Generalitat de Catalunya i
estableix que la inspecció és obligatòria només per als edificis
plurifamiliars d’habitatges i segons llur antiguitat, per la qual cosa
se’n determina el calendari corresponent. Sens perjudici d’això, els
programes o les ordenances locals podran contenir previsions mes
àmplies i exigents, com, per exemple, estendre l’obligació de la
inspecció tècnica als edificis unifamiliars o establir uns terminis més
reduïts per dur-la a terme. Per tot això, de conformitat i d’acord amb
els dictàmens del Consell de Treball, Econòmic i Social de Catalunya i
de la Comissió Jurídica Assessora, a proposta del conseller de Medi
Ambient i Habitatge i d’acord amb el Govern,
DECRET:
CAPÍTOL I
Disposicions generals
Article 1
Objecte
1.
El Decret té per objecte regular les inspeccions tècniques que cal dur
a terme per garantir els nivells de qualitat exigibles als edificis
d’habitatges, i aprovar el Programa d’inspeccions tècniques
obligatòries de la Generalitat que conté l’annex 3.
2.
Sense perjudici del que preveu aquest Decret, tots els edificis
d’habitatges han de complir les condicions que estableix la normativa
urbanística i la resta de les normes sectorials aplicables en matèria
de seguretat, manteniment i conservació dels edificis.
Article 2
Àmbit d’aplicació
El Decret és aplicable als edificis d’habitatges, sense perjudici que simultàniament puguin contenir altres usos.
Article 3
Supòsits d’obligatorietat de la inspecció tècnica d’edificis d’habitatges
1. La inspecció tècnica d’un edifici és obligatòria:
a) Si ho determina el Programa d’inspeccions tècniques obligatòries de la Generalitat contingut a l’annex 3.
b)
Si ho determinen els programes o les ordenances locals, que s’han
d’ajustar a les determinacions d’aquest Decret, sense perjudici que
puguin contenir previsions mes àmplies i exigents quant als edificis
sotmesos a inspecció obligatòria i als terminis per dur-la a terme.
c)
Si l’edifici o els habitatges de l’edifici s’han d’acollir a programes
públics de foment de la rehabilitació. Quan es tracti de la
rehabilitació d’elements privatius dels habitatges, el document
acreditatiu de llur aptitud serà el que determinin les bases dels ajuts
a la rehabilitació.
2.
Cal dur a terme una inspecció tècnica per a cada edifici d’habitatges.
En el cas d’immobles subjectes a règim de propietat horitzontal en què
hi hagi més d’una comunitat de propietaris i propietàries, es pot dur a
terme una inspecció tècnica per a cada comunitat.
3.
Resten exclosos de l’obligació d’inspecció tècnica aquells edificis
d’habitatges que hagin estat declarats inicialment en ruïna per l’ens
local competent.
4.
Sense perjudici de les obligacions que estableix el Decret, tots els
propietaris i les propietàries d’edificis d’habitatges de Catalunya
tenen el deure de conservarlos i rehabilitar-los, de manera que sempre
estiguin en condicions d’ús efectiu i adequat, d’acord amb el que
estableixen la Llei del dret a l’habitatge i la normativa d’ordenació
de l’edificació, del patrimoni cultural i arquitectònic, de protecció
del medi ambient i del paisatge i d’urbanisme.
Article 4
Persones i entitats subjectes al deure de realitzar la inspecció tècnica obligatòria
1.
L’obligació de sotmetre els edificis d’habitatges a inspecció tècnica
correspon a llurs propietaris i propietàries. En el cas d’edificis
sotmesos al règim de propietat horitzontal, aquesta obligació es
compleix mitjançant els òrgans pertinents de la comunitat.
Els
propietaris i les propietàries i les persones ocupants han de facilitar
l’accés als habitatges i a les altres entitats de l’edifici en el
moment de la inspecció, per possibilitar l’examen dels elements comuns
de l’edifici que calguin segons les exigències que estableix
l’ordenament jurídic.
2.
El cost econòmic derivat de la inspecció tècnica obligatòria és a
càrrec de les persones obligades a la realització de la inspecció.
Article 5
Convenis amb col·legis i associacions professionals
A
fi d’impulsar i facilitar la realització de les inspeccions tècniques,
l’Administració de la Generalitat pot signar convenis de col·laboració
amb els col·legis i les associacions professionals vinculats a
l’edificació, en els quals s’han d’establir les condicions generals de
llur realització. Entre llurs determinacions, aquests convenis han de
contenir previsions sobre els costos econòmics de les inspeccions
tècniques, i sobre els mecanismes de seguiment i control per part de
l’Administració en relació amb les activitats de col·laboració ofertes
pels col·legis i les associacions professionals esmentats.
Les
persones propietàries obligades a la inspecció tècnica poden acollir-se
a les condicions establertes en aquests convenis de col·laboració, o bé
contractar directament un/a tècnic/a competent.
Article 6
Inspecció tècnica dels edificis d’habitatges per part de l’Administració
L’Agència
de l’Habitatge de Catalunya i els ens i les administracions locals
poden dur a terme la inspecció tècnica dels edificis d’habitatges, de
conformitat amb la legislació vigent, per comprovar-ne l’estat.
CAPÍTOL II
La inspecció tècnica d’edificis d’habitatges
Article 7
La inspecció tècnica i el personal inspector
1.
La inspecció és l’acció d’examinar l’edifici que duu a terme el/la
tècnic/a competent a qui hagi estat encarregada, i que dóna lloc a
l’informe de la inspecció tècnica d’edificis d’habitatges.
2.
La inspecció tècnica d’edificis d’habitatges la duu a terme personal
tècnic amb titulació d’arquitecte, aparellador, arquitecte tècnic o
enginyer d’edificació. L’Administració pot establir convenis de
col·laboració amb els col·legis professionals per garantir la idoneïtat
del personal tècnic i, si s’escau, la qualitat de l’informe tècnic
resultant.
3.
La inspecció és visual, i es fa respecte d’aquells elements de
l’edifici als quals s’hagi tingut accés. No forma part de la inspecció
detectar possibles vicis ocults, ni preveure causes sobrevingudes. Els
elements objecte d’inspecció són els que consten al model d’informe de
l’annex 1.
4.
Quan les dades obtingudes en la inspecció visual no siguin suficients
per a la qualificació de les deficiències detectades, el/la tècnic/a
encarregat/ada de la inspecció ha de proposar a la propietat de
l’immoble fer una diagnosi de l’element o elements constructius
afectats, i també les proves que consideri necessàries.
Article 8
L’informe de la inspecció tècnica
1.
L’informe de la inspecció tècnica és el document emès pel/per la
tècnic/a competent encarregat/ada de la inspecció, on descriu les
característiques generals de l’edifici, les possibles deficiències
detectades en els seus elements comuns, llur qualificació i els
terminis per esmenar-les, i, finalment, fa una qualificació sobre
l’estat general de l’edifici.
2.
L’informe de la inspecció tècnica d’edificis d’habitatges s’elabora
seguint el model normalitzat que recull l’annex 1, i que es pot obtenir
al web corporatiu de la Generalitat de Catalunya i al web de l’Agència
de l’Habitatge de Catalunya.
3.
L’emissió de l’informe de la inspecció tècnica d’edificis d’habitatges
s’ha d’ajustar als principis d’imparcialitat, objectivitat i
independència del seu autor o la seva autora, i al de veracitat de les
manifestacions que s’hi continguin.
4.
L’informe de la inspecció tècnica d’edificis d’habitatges ha de
detallar les deficiències detectades en els diversos elements
constructius de l’edifici, i les ha de qualificar de la manera següent:
a)
“Deficiències greus”: són les que, per la seva importància, cal esmenar
en els terminis indicats. En el cas que representin un risc per a les
persones, cal indicarho expressament i detallar les mesures urgents de
seguretat a adoptar prèvies a l’execució de les obres.
b)
“Deficiències lleus”: són les que, sense ser greus, fan necessària la
realització de treballs de manteniment per evitar el deteriorament de
l’edifici o d’una part.
5.
Segons el tipus, la gravetat i la generalització de les deficiències,
el/la tècnic/a qualifica l’estat general de l’edifici de la manera
següent:
a)
“Molt greu”: existència generalitzada de deficiències que per la seva
importància afecten greument l’estabilitat de l’edifici i representen
un perill per a la seguretat de les persones. En aquest cas, l’informe
ha d’especificar les mesures de seguretat que cal adoptar amb caràcter
immediat, les deficiències que s’han de reparar i el termini per fer-ho.
b)
“Amb deficiències greus”: existència de deficiències que per la seva
importància cal esmenar. L’informe de la inspecció tècnica d’edificis
d’habitatges especifica les deficiències que s’han de reparar i el
termini per fer-ho. En el cas que les deficiències comportin risc per a
les persones, cal descriure les mesures urgents de seguretat a adoptar,
prèvies a l’execució de les obres.
c)
“Amb deficiències lleus”: existència de deficiències produïdes per
manca de conservació. Cal efectuar treballs de manteniment per evitar
el deteriorament de l’edifici o d’una part.
d) “Sense deficiències”: no s’hi aprecien deficiències.
6.
En aquells casos en què el/la tècnic/a detecti l’existència de
deficiències, siguin generalitzades o no, que comportin risc per a les
persones, cal que ho comuniqui de manera immediata tant a la propietat
com a l’ajuntament del municipi on és l’edifici, a fi que adoptin les
mesures que resultin adients. La comunicació a l’ajuntament es pot fer
d’acord amb el model de document previst a l’annex 2. Sense perjudici
d’això, i amb posterioritat a la comunicació urgent esmentada, el/la
tècnic/a ha d’elaborar l’informe d’inspecció de l’edifici d’habitatges
i l’ha de tramitar de conformitat amb el que preveu aquest Decret.
Article 9
Lliurament de l’informe a la propietat i actuacions a realitzar
1.
L’informe de la inspecció tècnica d’edificis d’habitatges s’ha de
lliurar a la propietat de l’immoble o a la persona representant de la
comunitat de propietaris i propietàries.
2.
Quan l’informe de la inspecció tècnica d’edificis d’habitatges
contingui una qualificació de l’estat general de l’edifici de “molt
greu”, el/la tècnic/a que l’hagi emès també l’ha de presentar,
juntament amb la comunicació que preveu l’article 8.6, immediatament
davant l’administració competent pels mitjans previstos a la normativa
d’aplicació per a la presentació electrònica de documents, als efectes
del que preveu l’article 11.3.
3.
Quan l’informe de la inspecció tècnica qualifiqui l’estat general de
l’edifici com a “amb deficiències greus”, la propietat de l’immoble ha
d’adoptar les mesures correctores necessàries per esmenar les
deficiències, en el termini que estableixi aquest informe. Quan les
deficiències comportin un risc per a les persones, la propietat de
l’edifici ha d’adoptar de manera urgent les mesures de seguretat
indicades a l’informe de la inspecció tècnica prèvies a l’execució de
les obres.
Un
cop finalitzades les obres necessàries, per a les quals cal haver
obtingut les autoritzacions administratives preceptives de conformitat
amb la normativa d’aplicació, la propietat de l’immoble ha de presentar
sol·licitud d’expedició de certificat d’aptitud davant l’Administració,
a la qual caldrà adjuntar l’informe de la inspecció tècnica i la
certificació emesa pel/per la tècnic/a competent que hagi dirigit les
obres d’esmena de les deficiències assenyalades i que acrediti llur
correcta realització i finalització.
4.
Quan l’informe de la inspecció tècnica qualifiqui l’estat general de
l’edifici com a “amb deficiències lleus” o “sense deficiències”, el/la
tècnic/a que l’hagi emès l’ha de presentar davant de l’administració
competent pels mitjans previstos a la normativa d’aplicació per a la
presentació electrònica de documents perquè l’administració pugui
atorgar el certificat d’aptitud, el qual s’ha de trametre directament a
la propietat.
CAPÍTOL III
El certificat d’aptitud
Article 10
Definició
El
certificat d’aptitud és el document emès per l’administració competent
sobre la base de l’informe de la inspecció tècnica d’edificis
d’habitatges presentat i de les comprovacions que la inspecció pugui
realitzar, en virtut del qual es qualifica la idoneïtat de l’edifici
per a l’ús d’habitatge.
Article 11
Contingut del certificat d’aptitud
1.
Segons quin sigui l’estat general de l’edifici d’acord amb l’informe de
la inspecció tècnica, el certificat d’aptitud el qualifica d’apte o no
apte.
2. El certificat conté la qualificació d’apte:
a) Quan l’estat general de l’edifici es qualifica com a “sense deficiències”.
b)
Quan l’estat general de l’edifici es qualifica com a “amb deficiències
lleus”. En aquest cas, la resolució d’atorgament del certificat
d’aptitud ha d’indicar els treballs necessaris de manteniment que cal
dur a terme per evitar la degradació de l’edifici o d’una part.
c)
Quan, en virtut del que preveu l’article 9.3, es presenta un certificat
emès per un/a tècnic/a competent en què acredita que les deficiències
indicades en l’informe de la inspecció tècnica han estat correctament
esmenades.
3.
El certificat conté la qualificació de no apte quan de l’informe de la
inspecció tècnica, en resulti que l’estat general de l’edifici és “molt
greu”. En aquest cas, l’administració competent ha d’adoptar les
mesures legals aplicables i, si escau, disposar el desallotjament i la
clausura de l’edifici.
Article 12
Lliurament a les persones adquirents
En
els actes i els contractes de transmissió d’habitatges inter vivos, les
persones transmitents han de lliurar a les persones adquirents, en el
cas que l’edifici hagi estat obligat a passar la inspecció tècnica, una
còpia degudament autenticada del certificat d’aptitud.
Si
no es disposa de la resolució administrativa esmentada perquè l’edifici
no ha passat encara la inspecció tècnica, o bé perquè l’informe de la
inspecció tècnica determina deficiències que encara no han estat
esmenades, les persones adquirents d’un habitatge poden exonerar de
manera expressa les persones transmitents de l’obligació de lliurar-los
el certificat d’aptitud. En aquest cas, la transmissió queda subjecta a
les obligacions que determina la normativa d’habitabilitat vigent.
Article 13
Competència per a l’atorgament del certificat d’aptitud
1.
El certificat d’aptitud és atorgat per l’Agència de l’Habitatge de
Catalunya o bé pels ens locals de conformitat amb l’apartat següent.
2.
Quan els ens locals estiguin interessats a atorgar els certificats
d’aptitud, prèviament ho han de comunicar a l’Agència de l’Habitatge de
Catalunya i publicar-ho al butlletí oficial corresponent.
3.
En el supòsit que preveu l’apartat 2, els ens locals han de mantenir
comunicació per via electrònica amb l’Agència de l’Habitatge de
Catalunya perquè aquesta pugui disposar d’informació actualitzada sobre
l’estat de tramitació dels informes de la inspecció tècnica d’edificis
d’habitatges, dels informes de la inspecció tècnica per part de
l’Administració prevista a l’article 6 i dels certificats d’aptitud, a
fi de mantenir el seguiment de la qualitat del parc d’edificis de
Catalunya. Aquesta informació té el contingut que preveu el model
establert per l’Agència de l’Habitatge de Catalunya.
Les
comunicacions electròniques previstes s’han d’efectuar de conformitat
amb la normativa aplicable en aquesta matèria per a l’àmbit de les
administracions públiques de Catalunya.
Article 14
Termini de resolució
1.
El termini per notificar la resolució administrativa per la qual s’emet
el certificat d’aptitud és de dos mesos des de l’entrada de la
sol·licitud, acompanyada de l’informe de la inspecció tècnica i, si
escau, de la certificació tècnica que preveu el segon paràgraf de
l’article 9.3 en el registre de l’òrgan competent. En el cas del que
preveuen els apartats 2 i 4 de l’article 9, el termini de dos mesos es
computa a partir de la presentació de l’informe per mitjans electrònics
per part del/de la tècnic/a.
En
el cas que l’administració competent modifiqui o complementi la relació
i qualificació de les deficiències assenyalades en l’informe tècnic, i
també els terminis per esmenar-les, el termini de dos mesos es computa
des de l’entrada de la sol·licitud acompanyada, si escau, de la
certificació tècnica acreditativa de l’esmena de deficiències.
2.
Si en el termini de dos mesos fixat a l’apartat anterior no s’ha
notificat una resolució expressa, la persona interessada pot entendre
obtingut el certificat d’aptitud amb la qualificació d’apte per silenci
administratiu positiu, segons regula la normativa del procediment
administratiu.
Article 15
Vigència del certificat d’aptitud
1.
El certificat d’aptitud amb la qualificació d’apte té una vigència de
deu anys. Transcorregut aquest termini, cal renovar-lo, seguint el
mateix procediment, dins de l’any següent al de la seva caducitat.
2.
La vigència del certificat d’aptitud amb la qualificació d’apte resta
subordinada a mantenir els requisits exigits per a la seva concessió.
3.
En el cas que, amb posterioritat a l’atorgament del certificat
d’aptitud amb la qualificació d’apte, l’administració competent
constati que l’edifici ha perdut les condicions que en van determinar
l’atorgament, pot declarar la revocació de la seva vigència, amb
audiència prèvia a les persones interessades.
4.
La revocació del certificat d’aptitud es pot dur a terme sense
perjudici de les mesures adreçades a la conservació i rehabilitació de
l’immoble i del règim sancionador que siguin aplicables.
5.
Sense perjudici dels recursos que escaiguin contra la resolució que
declari la revocació del certificat d’aptitud, la propietat pot instar
novament el seu atorgament d’acord amb el procediment establert.
Article 16
Conseqüències de l’incompliment
1.
La manca del certificat d’aptitud de l’edifici en els supòsits en què
sigui exigible pot donar lloc, amb les diligències prèvies adients, a
la imposició de multes coercitives i de sancions a les persones
responsables, de conformitat amb allò que preveu la Llei del dret a
l’habitatge.
2.
L’incompliment de la realització de les obres d’esmena de deficiències
o de l’adopció de mesures de seguretat previstes en aquest Decret
faculten l’administració competent per adoptar les ordres d’execució i
altres mesures d’intervenció administrativa previstes a la Llei del
dret a l’habitatge i a la resta de normativa aplicable.
Article 17
Fitxer comú d’inspeccions tècniques d’edificis d’habitatges
1.
Als efectes d’assegurar un control públic eficient de les inspeccions
tècniques dutes a terme en el parc d’habitatges, el departament
competent en matèria d’habitatge ha de crear un fitxer comú on han de
figurar les dades dels informes de la inspecció tècnica presentats, les
de les inspeccions administratives realitzades i els certificats
d’aptitud emesos.
Pel
que fa a les dades personals que continguin els documents que figuren
al fitxer esmentat, se subjecten, a tots els efectes, a allò que
preveuen la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de
dades de caràcter personal, i el seu Reglament, aprovat pel Reial
decret 1720/2007, de 21 de desembre.
2.
L’Agència de l’Habitatge de Catalunya ha d’establir un programa de
controls aleatoris per garantir la qualitat de les inspeccions i
verificar el funcionament correcte del sistema.
3.
L’Agència de l’Habitatge de Catalunya pot emetre certificacions on
constin, en relació amb l’edifici objecte de la petició, les
circumstàncies assenyalades a l’apartat primer que contingui el fitxer.
L’accés a les dades d’aquest fitxer i l’emissió de les certificacions
s’han de fer de conformitat amb el procediment que estableix la Llei de
règim jurídic de les administracions públiques i del procediment
administratiu comú.
DISPOSICIONS ADDICIONALS
Primera
Relacions entre persones propietàries i companyies d’assegurances
Les
obligacions que aquest Decret estableix respecte de la conservació dels
edificis d’habitatges no afecten les relacions, subjectes al dret
privat, entre propietaris i companyies asseguradores.
Segona
Advertiment de situacions anòmales dels habitatges
1.
Si en l’exercici de les tasques d’inspecció el/la tècnic/a competent
detecta alguna situació anòmala amb aparença d’infrahabitatge, cal que
la comuniqui a l’administració competent mitjançant el model de
document previst a l’annex 4, a fi que pugui adoptar les mesures que
escaiguin.
2.
L’existència eventual de les situacions anòmales esmentades a l’apartat
anterior no condiciona la certificació d’aptitud de l’edifici mentre no
afecti l’estabilitat o seguretat dels elements comuns de l’edificació.
Tercera
Previsions sobre el Llibre de l’edifici
1.
El Llibre de l’edifici, que s’ha de lliurar en el Registre de la
Propietat segons determina l’article 25.4 de la Llei del dret a
l’habitatge, ha de contenir únicament la documentació i les dades de
l’edifici fins a l’acta de recepció de l’obra, d’acord amb l’article 6
de la Llei 38/1999, de 5 de novembre, d’ordenació de l’edificació.
2.
Han de formar part del contingut del Llibre de l’edifici els documents
que provenen de les inspeccions tècniques obligatòries que inclouen els
informes tècnics sobre l’estat de conservació i manteniment dels
edificis i els certificats d’aptitud, segons determina l’article
25.2.c) de la Llei del dret a l’habitatge.
Quarta
Ajuts excepcionals pel cost de les inspeccions tècniques obligatòries
Els
ajuts pel cost de les inspeccions tècniques obligatòries tenen caràcter
excepcional i es poden atorgar quan s’acrediti la insuficiència de
mitjans econòmics de les persones que compleixin els requisits de les
convocatòries de subvencions per a la rehabilitació d’edificis d’ús
residencial i d’habitatges.
DISPOSICIONS TRANSITÒRIES
Primera
Edificis que hagin estat sotmesos al test de l’edifici
1.
Els edificis d’habitatges que a l’entrada en vigor d’aquest Decret
hagin estat sotmesos al test de l’edifici i els propietaris i
propietàries dels quals hagin dut a terme les obres requerides per
l’Administració per a l’esmena de deficiències poden obtenir el
certificat d’aptitud de l’edifici amb la qualificació d’apte. En aquest
cas, la vigència de la inspecció tècnica de l’edifici és de deu anys
des de la data d’avaluació positiva del test de l’edifici.
2.
Aquells edificis que a l’entrada en vigor del Decret hagin estat
sotmesos al test de l’edifici i els propietaris i propietàries dels
quals no hagin estat requerits per dur a terme obres d’esmena de
deficiències, o bé encara no les hagin dut a terme, poden emprar
vàlidament aquest test per sol·licitar el certificat d’aptitud de
l’edifici corresponent i per acollir-se a programes públics de foment
de la rehabilitació sempre que l’esmentat test de l’edifici tingui una
antiguitat màxima de 24 mesos des de la seva data d’emissió.
Segona
Agència de l’Habitatge de Catalunya
Mentre
l’Agència de l’Habitatge de Catalunya no entri en funcionament, totes
les referències que s’hi fan en aquest Decret s’entendran realitzades
al departament de la Generalitat de Catalunya competent en matèria
d’habitatge.
DISPOSICIONS FINALS
Primera
Modificació del programa d’inspeccions i del model d’informe d’inspecció tècnica
Es
faculta la persona titular de l’Agència de l’Habitatge de Catalunya
perquè pugui modificar els annexos 1 i 3 a fi d’adaptar-los als nivells
de qualitat exigibles als edificis d’habitatges en cada moment.
Segona
Relació entre la cèdula d’habitabilitat dels habitatges i el certiicat d’aptitud dels edificis d’habitatges
Si
hi ha cap discrepància entre la cèdula d’habitabilitat atorgada als
habitatges i el resultat del certificat d’aptitud atorgat a l’edifici,
prevaldrà aquest certificat per acreditar l’estat d’ús i conservació
dels elements comuns, i la cèdula d’habitabilitat, per acreditar
l’estat dels elements privatius dels habitatges.
Tercera
Entrada en vigor
Aquest Decret entrarà en vigor al cap de tres mesos de la seva publicació al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya.
Barcelona, 23 de novembre de 2010
JOSÉ MONTILLA I AGUILERA
President de la Generalitat de Catalunya
FRANCESC BALTASAR I ALBESA
Conseller de Medi Ambient i Habitatge
ANNEXOS
ANNEX 1
Model d’informe de la inspecció tècnica
ANNEX 2
Model de comunicat a l’ens local del municipi en supòsits de situacions de risc per a les persones
ANNEX 3
Programa d’inspeccions tècniques obligatòries de la Generalitat
1.
S’han de sotmetre a inspecció tècnica obligatòria els edificis
plurifamiliars d’habitatges segons llur antiguitat. Als efectes
d’aquest Programa, s’entén per edifici plurifamiliar d’habitatges
aquell que contingui més d’un habitatge, sense perjudici que
simultàniament pugui contenir altres usos. Aquells edificis que, segons
la normativa urbanística d’aplicació, tinguin la consideració
d’unifamiliars no s’han de sotmetre a inspecció tècnica obligatòria, i
resten subjectes a la normativa d’habitabilitat vigent.
Els
terminis màxims previstos per demanar a l’administració competent el
certificat d’aptitud corresponent, seguint el procediment que preveu el
Decret, són els següents:
Antigüedad del edificio |
Plazo máximo para
pasar la inspección |
Anteriores al
1.930 |
Hasta el 31 de Diciembre del 2.012 |
Entre 1.931 y
1.950 |
Hasta el 31 de Diciembre del 2.013 |
Entre 1.951 y
1.960 |
Hasta el 31 de Diciembre del 2.014 |
Entre 1.961 y
1.970 |
Hasta el 31 de Diciembre del 2.015 |
A partir de
1.971 |
Hasta el 31 de Diciembre del año en
el que el edificio llega a los 45 años de antigüedad |
|
2. L’antiguitat dels edificis es pot acreditar per qualsevol mitjà que sigui vàlid en dret.
3.
L’Agència de l’Habitatge de Catalunya i les entitats locals poden
prioritzar les inspeccions tècniques dels edificis i declarar llur
obligació de sotmetiment a inspecció tècnica, encara que no hagin
assolit l’antiguitat que preveu l’apartat 1, quan entrin en qualsevol
dels supòsits següents:
Existència
de deficiències estructurals o constructives o en les instal·lacions,
existència de situacions de risc per a les persones o els béns, o
qualsevol altra causa degudament justificada.
Estar situats en àrees de conservació i rehabilitació de les que preveu la Llei del dret a l’habitatge.
ANNEX 4
Model de comunicat a l’Administració de situacions anòmales
|